Walka o trzeźwość – jak budować wiarę we własne siły

Kolejny detoks alkoholowy, kolejna psychoterapia i znowu powrót do nałogu? Taka historia dotyka tysiące uzależnionych od alkoholu. Niestety z każdym razem coraz bardziej maleje ich pewność siebie i narasta obniżenie poczucia własnej wartości. Mimo wiedzy o krzywdzie, jaką etanol wyrządza organizmowi człowieka, sięgają dalej po trunek. Co zrobić, by nie stracić kolejnej szansy na wyjście z nałogu? Odpowiedź poniżej.

Walka o trzeźwość – jak zacząć

Warto podejść do procesu wychodzenia z nałogu metodą tzw. małych kroków. Zatem w momencie jego rozpoczęcia nie podchodzimy do naszego problemu globalnie (czyli na zasadzie „jutro nie będę już chory i nie będę alkoholikiem”), lecz staramy się w pełni wykonać poszczególne etapy, które nas czekają. W ten sposób „krok po kroku” będziemy zbliżać się do zwycięstwa, jednak należy mieć świadomość czasowego rozciągnięcia.

Na listę kolejnych etapów wychodzenia z nałogu może składać się:

  • detoks alkoholowy
  • terapia w ośrodku zamkniętym (jeśli jest taka potrzeba – ocenia to lekarz)
  • psychoterapia ambulatoryjna
  • prowadzenie życia w trzeźwości

Życie w trzeźwości – jak walczyć z pokusą sięgnięcia po trunek

Ostatnim i najtrudniejszym do wykonania etapem jest prowadzenie trzeźwego życia. Ma on permanentny charakter, dlatego też chory może przeżywać tu ciężkie chwile. Pokusa sięgnięcia po trunek czai się wszędzie – spotkania rodzinne, znajomi, kolejny epizod zespołu abstynencji alkoholowej stanowią tu poważne utrudnienie. Aby ułatwić sobie te zmagania i zyskać dzięki kolejnym „małym sukcesom” pewność siebie, warto:

  • prowadzić zdrowy tryb życia (rekreacja, dobre nawyki żywieniowe)
  • oddać się pasji
  • zapisać się do grupy wsparcia, z pomocy której będzie można skorzystać o każdej porze dnia i nocy (np. AA)
  • skorzystać ze wsparcia w postaci wszywki alkoholowej (disulfiram) wtedy, gdy mamy gorszy okres w życiu

Wszywka alkoholowa nie leczy alkoholizmu, jednak może stanowić czasowe wsparcie dla niedyspozycji psychicznej chorego. Wówczas ma on czas na „podbudowanie” się bez chęci sięgnięcia po trunek.

No Replies to "Walka o trzeźwość - jak budować wiarę we własne siły"

    Leave a reply

    Your email address will not be published.